Laten we beginnen bij jouw exposanten, want exposanten vormen de ruggengraat van elke kunstbeurs. Met de juiste exposanten zet je een beurs neer waar mensen nog lang over zullen napraten. Zonder hen geen spraakmakende kunst, bezoekers, sponsors en media-aandacht. Voordat genodigden voor de openingsavond met een glas bubbels in de hand langs de kunstwerken flaneren, heb jij met jouw team er al een precisieoperatie op zitten. Alles moet in goede banen worden geleid: de opbouw, ticketing en registratie, sponsoring, pers en de catering. Hoe zorg je ervoor dat jouw exposanten straks tevreden terugkijken op de expositie? Deze tips gaan je zeker helpen.
Privacy: een onderwerp waar steeds meer om te doen is. Iedereen die in aanraking komt met gegevens van een ander moet zich houden aan allerlei wet- en regelgeving. Ook als beursorganisator heb je te maken met veel persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld van exposanten en hun relaties. Maar ook van sponsoren en andere bezoekers van de beurs. Voorzichtigheid is dus geboden en dat is soms best lastig. Want je wilt geen fouten maken als het gaat om privégegevens. Maar wat zijn nu eigenlijk de regels waar je aan moet voldoen? En hoe bied je jouw exposanten en relaties voldoende bescherming? Wij doken er voor je in en laten je zien hoe je dit gemakkelijk regelt.
Jouw kunstbeurs is het hoogtepunt van het jaar. Dan wil je dat jouw gasten deze exclusiviteit van begin tot eind ervaren. Je wilt ze onderdompelen in een VIP-ervaring waar ze nog tijden over napraten. Dan stopt het niet bij een grande opening met een rode loper. Want dat kan echt anders, zonder dat het heel veel voeten in aarde heeft. Hoe je dat doet? We hebben 10 verrassend eenvoudige manieren voor je op een rij gezet.
De media. Veel organisatoren hebben er een dubbel gevoel bij. Want aan de ene kant zorgen zij voor positieve aandacht. Maar aan de andere kant weet je niet wie er komt. En of deze persmensen wel degenen zijn die je graag ziet op jouw kunstbeurs. Dat vraagt om een sluitend systeem dat alleen legitieme en gewenste persvertegenwoordigers toegang geeft tot de beurs. Accreditatie, dus. Bij persaccreditatie worden de intenties en credentials van journalisten en mediakanalen gecontroleerd voordat zij toegang krijgen tot een evenement, zoals een kunstbeurs. Dit is om een aantal redenen van belang. Ten eerste helpt persaccreditatie je de integriteit van jouw kunstbeurs te handhaven. Door alleen geaccrediteerde pers toe te laten, bijvoorbeeld alleen verslaggevers van gerenommeerde kranten en tijdschriften, kun je er als beursorganisator voor zorgen dat het evenement niet wordt overspoeld door personen met oneigenlijke motieven, bijvoorbeeld om gratis champagne te drinken of bekende mensen lastig te vallen. Benieuwd welke voordelen je nog meer kunt behalen uit persaccreditatie en hoe je dit het beste aanpakt als je een kunstbeurs organiseert? Dat leggen we graag aan je uit.
Van de TEFAF tot Art Basel, overal waar kunst en mensen worden samengebracht, zijn sponsors die dit mede mogelijk maken. Vaak zie je een aantal merken geregeld terug op de sponsorlijst van kunstbeurzen. Ze hebben ieder hun eigen motivatie om de kunst en kunstbeurzen een warm hart toe te dragen. Wij verdiepten ons in de sponsorwereld en nemen je mee in waarom sponsors hun krachten bundelen met de kunstwereld.
Ga als organisator van een kunstbeurs eens in de schoenen van jouw exposanten staan om te kijken wat zij belangrijk vinden. Als exposant wil je graag dat alles goed verloopt. Van de verkoop van jouw kunst tot aan de bezoekers. Van het ontvangen van jouw relaties tot aan de beveiliging. En alles wat daar nog meer bij komt kijken. Maar hoe regel je dat allemaal? En hoe zorg je voor een waterdichte registratie? Dat weten wij van Eventpartners als geen ander.
De betrouwbare event software van Eventpartners is altijd passend bij ieder evenement. En door onze ervaring met gerenommeerde kunstbeurzen zoals TEFAF, Brafa en PAN zijn er geen geheimen meer voor een optimale organisatie. Ook op kleinere beurzen zoals Collectible en PAD weten we wat er speelt en waar we op moeten letten. De voordelen van een samenwerking met Eventpartners: waarom onze event software het voor jou zo gemakkelijk maakt.
Een uitgebreide toelichting en tips voor het organiseren van een kunstbeurs vind je in onze paper 'Eventregistratie bij kunstbeurzen'.